خرید زعفران در مشهد

خرید زعفران در مشهد

زعفران یا همان طلای سرخ ایران، نه تنها در کشور خودمان بلکه در تمام دنیا طرفدار دارد. اگرچه طی سالهای اخیر، زعفران های بی کیفیت و تقلبی باعث خدشه دار شدن برند زعفران ایران شده است. اما همچنان زعفران ایران، جایگاه و منزلت خاصی در بازار جهانی زعفران دارد. اگر کسی در هر نقطه از ایران، قصد خرید زعفران چه برای صادرات و چه برای مصرف شخصی را داشته باشد، اولین گزینه ای که به ذهنش می رسد، خرید زعفران در مشهد و بازار زعفران استان خراسان رضوی مشهد است که فکر خوبی هم هست، چون معدن زعفران ایران استان خراسان رضوی است. اما توجه کنید که زعفرانهایی که در بازار مشهد خرید و فروش می شوند، زعفرانی است که کشاورزهای شهرهای مجاور مشهد مثل تربت حیدریه، نیشابور و قائن آن را به مشهد آورده و به بازاری های آنجا فروخته اند (چون که خود شهر مشهد اصلا کشاورزی زعفران ندارد!). پس اگر بتوان زعفران کشاورزهای این شهرهای مجاور مشهد را در شهر خودمان (بدون نیاز سفر به مشهد) خرید کنیم، بهتر نیست؟ در این پست توضیح می دهیم که زرشان چگونه کار شما را بدون نیاز به سفر به مشهد، راحت می کند

خرید زعفران از کشاورز
خرید زعفران از کشاورز

زرشان، سایت کشاورزهای زعفران تربت حیدریه

زرشان، سایتی است که کشاورزهای زعفران تربت حیدریه را به مصرف کننده و خریدار زعفران وصل می کند. تربت حیدریه شهری است در ۱۶۰ کیلومتری مشهد که با تولید بیش از ۴۰ تن زعفران در سال، بیش ترین تولید زعفران در ایران و دنیا را دارد. به همین دلیل به شهر زعفران معروف است.

هر خریدار زعفرانی در هر جای ایران و حتی کشورهایی مثل آلمان و امارات، می تواند زعفران کشاورزهای تربت حیدریه را در شهر خودش و دم در خانه اش تحویل بگیرد و هزینه اش را بعد از دریافت زعفران بپردازد. اما این وسط سوال مهمی پیش می آید

چگونه زرشان تضمین می کند که بهترین کیفیت، با مناسب ترین قیمت به دست خریدار می رسد؟

هر کسی که به دنبال خرید زعفران است، معمولا به دو نکته خیلی توجه می کند، کیفیت و قیمت متناسب با کیفیت. زعفران های زرشان از کشاورزهای تربت حیدریه به دست شما می رسد. کشاورز، زعفرانی را در زرشان می فروشد که از کیفیت آن اطمینان دارد. چون که می داند خریدارش، زعفران را از او می خرد و یک حس مسئولیتی در قبال زعفرانی که تحویل می دهد، احساس می کند. پس بهترین کیفیتش را در اختیار مردم می گذارد.

کشاورزهای زعفران تربت حیدریه
کشاورزهای زعفران تربت حیدریه

برای تشخیص کیفیت زعفران، روشهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. مثل انداختن زعفران توی آب و روش های دیگر. ولی وقتی مقدار زعفران از حدی بالاتر باشد طبیعتا این تست ها جوابگو نیستند. آن موقع مدرک مستند تری برای اثبات کیفیت زعفران نیاز است.

آزمایشگاه های تشخیص کیفیت زعفران این کار را انجام می دهند. آنها زعفران را تحویل می گیرند و آن را آزمایش می کنند. نهایتا تمام ویژگی های زعفران مثل قدرت رنگ دهی، طعم، عطر و بو، و یا اینکه آیا زعفران رنگ افزودنی دارد یا نه را با عدد نشان می دهند.

زرشان برای خاطر جمع شدن نسبت به کیفیت زعفران ها، حاضر است تا زعفران ها را در آزمایشگاه تشخیص کیفیت زعفران، آزمایش کند. برگه ازمایش زعفران، تمام شک و تردید ها را از بین می برد. در قسمت برگه ازمایش زعفران، کاملا توضیح داده ایم که چه پارامترهایی در برگه ازمایش زعفران اورده می شود و نهایتا یک نمونه برگه ازمایش که متعلق به زعفران مهدی کشاورز است، را توضیح داده ایم. نهایت قدرت رنگدهی زعفران، ۲۹۰ است و اگر زعفرانی بالای ۲۷۰ باشد، جزو بهترین ها است. زعفران مهدی کشاورز، قدرت رنگ دهی ۲۸۱ را ثبت کرد! کسانی که با زعفران آشنا باشند می دانند که عدد ۲۸۱ خارق العاده است و این زعفران را هر جایی نمی توان گیر آورد!

قیمت زعفران کشاورز در مقایسه با قیمت خرید زعفران در مشهد یا همان بازار زعفران خراسان رضوی

قیمت خیلی مهم است اما هیچ وقت نباید تنها به قیمت توجه کرد. بلکه باید قیمت را در کنار کیفیت درنظر گرفت. وقتی زعفران آزمایش شود خیلی راحتتر می توان درباره قیمت آن تصمیم گرفت. اجازه بدهید مثالی بزنیم. ۲ مدل زعفران نگین را در نظر بگیرید، که یکی قیمتش گرمی ۹۵۰۰ و دیگری قیمتش ۸۲۰۰ است. طبیعتا خریدار در نگاه اول نظرش به سمت ۸۲۰۰ جلب می شود، اما اگر این دو زعفران آزمایش شوند و قدرت رنگدهی زعفران گرانتر ۲۷۰ و قدرت رنگدهی زعفران ارزانتر۲۵۰ باشد‌ (در حالیکه جفت آنها زعفران نگین هستند) آنگاه کدام یک را باید انتخاب کرد

قیمت ها در زرشان، یک عدد ثابت نیستند، بلکه ما یک محدوده قیمتی داریم که بر اساس کیفیت زعفران، قیمت آن مشخص می شود. یعنی زعفران اول ازمایش می شود، و عیار و کیفیت آن مشخص می شود. برای مثال زعفران نگین الان در بازار زعفران خراسان رضوی، بین ۸ تا ۹ تومان است. عیار و کیفیت زعفران نگین بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ باید باشد. پس اگر عیار زعفران کشاورز ۲۷۰ بود، زعفرانش گرمی ۸ تومان معامله می شود. اگر عیارش ۲۷۵ بود، زعفرانش گرمی ۸.۵ معامله می شود. در اصل شما متناسب با کیفیت زعفران هزینه می کنید نه بیشتر.

زعفران سوپر نگین کشاورز تربت
زعفران سوپر نگین کشاورز تربت

زعفران برای رسیدن به دست مصرف کننده از دست کشاورز، معمولا باید واسطه های مختلفی را رد کند تا به دست مصرف کننده اش برسد. این مسیر در زرشان خیلی کوتاه شده است. در زرشان، فقط و فقط کشاورزهای زعفران می توانند زعفرانشان را به فروش بگذارند. و تا وقتی که ثابت نشود که فرد مورد نظر، کشاورز است. ثبت نام او صورت نمی گیرد. حذف واسطه ها و ضمانت برگه آزمایش زعفران می تواند خریدار زعفران را به هدفش، که همان خرید بهترین زعفران با قیمتی مناسب است، برساند و شاید دیگر نیازی به سفر کردن به مشهد نباشد!

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping