مقایسه زعفران ایران، اسپانیا، هند و افغانستان

در بین کشورهای دنیا صحبت های مختلفی درباره نوع کیفیت زعفران کشورهای مختلف مطرح می شود. ایران بیشترین میزان تولید زعفران در دنیا را دارد. اما هر کدام از کشورهایی که مطرح کردیم (ایران، اسپانیا، هند و افغانستان)، بازارهای خاص خودشان و حتی زعفران های خاص خودشان را دارند. ما در این قسمت سعی می کنیم تا زعفران های هر کدام از این کشورها را بیشتر از قبل، تجزیه و تحلیل کنیم.
زعفران با توجه به خواص فوق العاده و قیمت بالایی که دارد، مورد توجه کشورهای مختلفی قرار گرفته است. این روزها کشورهای مختلفی هستند که زعفران تولید می کنند اما چند کشور هستند که میزان تولید آنها با بقیه کشورها قابل مقایسه نیست. ایران، اسپانیا، هندوستان و افغانستان از جمله این کشورها هستند که زعفران و بازار زعفران هر کدام از این کشورها را بررسی می کنیم.

زعفران ایران

ایران بیش ترین میزان تولید زعفران در دنیا را دارد. تقریبا ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود. میزان تولید بالای زعفران در ایران باعث شده تا کشورهای مختلف دنیا، زعفران مورد نظرشان را از ایران تامین کنند.
زعفران ایران تنوع بسیار بالایی دارد. ایرانی ها معمولا بر اساس وجود ریشه، زعفران ها را تقسیم بندی می کنند. زعفران پوشال و دسته جزو زعفران هایی که هستند که در هر شاخه زعفران می توانید ریشه آن را ببینید (ریشه زعفران به هر شاخه زعفران متصل است و جدا نشده)
ریشه زعفران قدرت رنگدهی پایین دارد به همین دلیل بین کشاورزهای ایرانی مرسوم است که ریشه زعفران را از قرمزی زعفران جدا کنند و تنها قرمزی زعفران را بفروشند.
زعفران های سرگل، نگین و سوپر نگین جزو زعفرانهای بی ریشه هستند که قیمت بالاتری نسبت به زعفران های دارای ریشه دارند.

زعفران هند

۷ درصد زعفران مورد نیاز دنیا در هند تولید می شود. تنوع زعفران در هند و اسپانیا اندازه تنوع محصولات در ایران نیست و در این کشورها بین زعفران های ریشه دار و بی ریشه تفاوتی قایل نیستند.
منطقه کشمیرهند جزو مناطق تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می رود بسیار مطرح است. زعفران کشمیر به درشتی و تیرگی شان معروف هستند .
میزان تولید پایین هند در مقایسه با تقاضای مشتری های زعفران هندی، باعث می شود تا هند در کنار تولید خودش از زعفران ایران هم استفاده کند تا بتواند جوابگوی نیاز مشتری هایش باشد.

زعفران اسپانیا

میزان تولید زعفران در اسپانیا از ایران کمتر است و از طرفی هزینه کارگر و کشاورزی در ایران کمتر از اسپانیاست. به همین دلایل قیمت زعفران اسپانیا از قیمت زعفران ایران بالاتر است.
در اسپانیا، زعفران هایی که به ریشه متصل هستند پرطرفدار هستند. زیرا ریشه زعفران سندی بر اصل بودن هر شاخه زعفران است.
معروف ترین نوع زعفران در اسپانیا مانچا است که در پایین می توانید عکس آن را مشاهده کنید.

نمونه زعفران مانچای اسپانیا
نمونه زعفران مانچای اسپانیا
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping