saffron tea

چایی زعفران چگونه درست می شود

چایی سیاه جزو نوشیدنی هایی است که ما ایرانی ها خیلی آن را دوست داریم. این نوشیدنی به محض ورودش به ایران، موفق شده که با سرعت بالایی در میان خانواده های ایرانی نفوذ پیدا کند. مصرف بالای چایی به دلیل طبع سرد آن می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود آورد . پس نیاز است که از چای کمتر مصرف شود و در کنار چای، از نوشیدنی جایگزین دیگری استفاده کنیم. در این نوشته قصد داریم تا  همان نوشیدنی جایگزین، یعنی چایی زعفران را به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که چه فایده هایی دارد و چگونه می شود آن را درست کرد. ولی شاید بپرسید چرا چایی زعفران را می خواهیم معرفی کنیم؟ دلیلش آنست که زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد می تواند سردی طبع چایی را به تعادل برساند.

خیلی از ما ها زمانی که خسته هستیم، با یک استکان چایی خستگی رو در می کنیم. شاید صد مدل نوشیدنی دیگر هم در دسترس است ولی باز هم ترجیح می دهیم که چایی بخوریم. خدا را شکر جوانهای جامعه ما، میل کمتری به چایی سیاه دارند در مقایسه با افراد سن بالای جامعه. ولی متاسفانه یا خوشبختانه، در بین همین قشر جوان، کسانی هستند که می گویند”خستگی کار رو فقط چایی میتونه از بین ببره”. این صحبت، اصلا واقعیت ندارد و بیشتر شبیه یک تلقین شخصی است. 

چایی سیاه
چایی سیاه

ما نمی خواهیم که بگوییم چایی سیاه اصلا مصرف نکنید!! تمام حرف ما اینست که مصرف زیاد هر چیزی خوب نیست. و اگر نمی توانیم آن چیز را کنار بگذاریم، پس حداقل سعی کنیم تا از ضررهای آن کم کنیم. زعفران این توانایی را دارد تا چایی سیاه را تبدیل به یک نوشیدنی بسیار مفید برای ما بکند، چون که طبعش گرم است.

طبع چای سیاه و مضرات آن

نام این گیاه در گویش چینی های منطقه جنوب چای و در گویش چینی های شمالی تی (ُ tea ) تلفظ می شود و جالب است بدانید که هر ۲ تلفظ ، نتیجه دو تلفظ متفاوت یک حرف واحد چینی است.

چای سیاه ، دارای طبع سرد و خشک است. به همین دلیل هم مصرف بالای آن توصیه نمی شود، البته کلا مصرف بالای هر چیزی خوب نیست. برخی از مضرات استفاده بالای چای سیاه را در پایین اورده ایم:

  • عفونت و ایجاد زخم در معده و اثنی عشر
  • کمبود آهن و کم خونی
  • خرابی دندان
  • اختلال در فعالیت روده ها
  • پروستات و …

مضرات مصرف بالای چایی کم نیست. به اضافه اینکه، در نظر بگیرید که مصرف بالای کافیین موجود در چایی موجب اضطراب و بی قراری می شود.

در ادامه نوشیدنی ای را معرفی کنیم که نه تنها موجب موجب اضطراب و استرس نمی شود بلکه می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.

چایی زعفران

چایی زعفران

از انجایی که چای سیاه دارای طبعی سرد است و زعفران طبعی گرم دارد، پس مصرف این ۲ در کنار یکدیگرمی تواند سردی طبع چای سیاه را به تعادل بکشاند. اما از آنجایی که زعفران و چای سبز هر دو دارای طبع گرم هستند، بنابراین مصرف همزمان این دو توصیه نمی شود.  پس زعفران را فقط با چایی سیاه استفاده کنید و نه چایی سبز.

درقسمتی از سایت، درباره خواص دارویی زعفران کامل صحبت کردیم. خواص دارویی و عجیب غریب زعفران کم نیست و نوشیدن چایی زعفران خیلی زیاد می تواند به شما کمک کند.

مصرف ۲تا ۳ بار چایی زعفران در هفته برای سلامتی بسیار زیاد مفید است

روش تهیه چایی زعفران

قبل از آنکه درباره روش تهیه چایی زعفران صحبت کنیم، بهتر است که درباره انواع زعفران در پستی که راجع به آن نوشته بودیم، اشنایی بیشتر کسب کنیم. زیرا معمولا برای مصرف زعفران در چای یا دمنوش ها بهتر است که از ریشه زعفران و یا زعفران دخترپیچ استفاده شود چون اولا، بیشترین عطر و بوی زعفران در ریشه آن نهفته است و ثانیا، قیمت پایینتری نسبت به انواع دیگر زعفران دارد.

خوب بریم سراغ اصل مطلب

مواد لازم:

  • ۲ لیوان اب
  • نیم گرم زعفران ساییده شده (ترجیحا ریشه زعفران یا زعفران دخترپیچ)
  • چای سیاه به مقدار دلخواه (به همان میزانی که همیشه برای تهیه یک قوری چایی استفاده می کردید)
  • عسل یا نبات

طریقه تهیه چایی زعفران

۱- اول آب را کامل بجوشانید و آن را داخل یک قوری بریزید.

۲- چایی سیاه را به اب اضافه کرده و آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید.

۳- در مدتی که چایی در حال دم کشیده شدن است، در یک ظرف دیگر، مقداری زعفران را با کمی اب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم و ملایم دم بکشد.

۴- بعد از آنکه چایی کاملا دم کشید، به هر لیوان چایی دم کرده، یک قاشق چای خوری آب زعفران تهیه شده اضافه کنید. چایی زعفران شما تقریبا اماده است، دراخر، شما می توانید بنابر سلیقه خود از نبات یا عسل نیز استفاده کنید و آن را میل کنید.

لطفا توجه کنید که اضافه کردن عسل به این نوشیدنی در زمانی که بسیار داغ است اصلا توصیه نمی شود. چون که عسل در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد، سمی به نام HMS تولید می کند که برای سلامتی بدن بسیار ضرر دارد. تنها هنگامی عسل را به چای زعفران یا هر مایع دیگری اضافه کنید که آن مایع  نیمه گرم یا ولرم باشد. 

نکته بسیار مهم آنست که در مصرف این نوشیدنی اصلا نباید زیاده روی کنید و استفاده ۲ تا ۳بار آن در هفته برای سلامتی کافی و بسیار مفید است.

امیدوارم که از نوشیدن چایی زعفرانتان لذت ببرید. در سایت ما شما می توانید با کشاورزهای تربت حیدریه، زندگی آنها و زعفران آنها آشنا بشوید و نهایتا اگر مایل بودید، نسبت به خرید زعفران از کشاورز اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping