انواع زعفران صادراتی

انواع زعفران صادراتی

صادرات، مخصوصا صادرات زعفران جذابیت و سودآوری خاص خودش را دارد. شاید تا به الان درباره صادرات زعفران ایران و قیمت زعفران ما در بازارهای مختلف شنیده باشید و بخواهید که در این بازار مشغول به کار و فعالیت شوید. برای کسانی که زعفران را صادر می کنند، خیلی مهم است که با انواع زعفران صادراتی اشنا باشند. زیرا بر خلاف تصور عموم مردم، زعفران فقط یک مدل نیست بلکه انواع مختلفی دارد. مگر امکان دارد کسی انواع زعفران صادراتی را نشناسد و دست به فعالیت های زعفرانی بزند؟!

انواع زعفران صادراتی

قبل از این که درباره انواع زعفران صادراتی صحبت کنیم، بهتر است که زعفران را بیشتر توضیح دهیم.

کشاورزهای زعفران در موقع فصل برداشت زعفران (اواخر مهرتا اوایل آذر) از زمینشان، گل های بنفش رنگی به اسم گل زعفران را برداشت می کنند. هر کدام از این گل ها طبق آنچه که در تصویر زیر می بینید معمولا ۳ شاخه زعفران دارد که باید از گلبرگ های این گل جدا شود.

انواع زعفران صادراتی

جالب است بدانید که زعفران فقط شامل قسمت های زرشکی رنگ نمی شود، بلکه ریشه سفیدی همیشه همراه زعفران است که در قسمت ساقه گل، پنهان شده است و موقع جدا کردن زعفران از گلبرگ ها خودش را نشان می دهد. اما از آنجایی که ریشه زعفران رنگ دهی بالایی ندارد، اکثر کشاورزها ترجیح می دهند تا زعفران را همزمان هم از گلبرگ و هم از ریشه سفیدش جدا کنند.

زعفران دخترپیچ؛ بهترین گزینه برای مراکز درمانی و دارویی

اگر زعفرانی از ریشه اش جدا نشود، به آن زعفران دخترپیچ  یا دسته می گویند. این زعفران فوق العاده اصیل است و جزو زعفرانهایی است که تقلبی نمی تواند داشته باشد. به همین دلیل برای بهره مند شدن از خواص زعفران فوق العاده اثربخش است. زعفران دسته یا دخترپیچ، بخشی از تقاضای بیمارستانها و مراکز دارویی کشورهای مطرح مثل آلمان را تشکیل می دهد. پس این تصور که برای صادرات زعفران، فقط باید بهترین نوع زعفران را صادر کرد درست نیست. بعضی وقت ها حتی دخترپیچ که جزو ارزانترین زعفران ها است می تواند بهترین گزینه باشد.

زعفران دخترپیچ

زعفران نگین، زعفران بی ریشه

زمانی که ریشه سفید زعفران به طور کامل از زعفران جدا شود، زعفران نگین به دست می آید. زعفران نگین ایران، بین تمام انواع زعفران صادراتی در دنیا قطعا مشهورترین و معروف ترین به حساب می آید. بعضی ها در دنیا، زعفران را با همان کلمه نگین ایرانی توصیف می کنند. بنابراین برای صادرات جزو بهترین گزینه ها است.

احتمالا در کنار زعفران نگین، اسم سوپر نگین را هم شنیده باشید. سوپر نگین در اصل همان زعفران نگین است که قسمت بالایی زعفرانش درشت تر است.

اصل قدرت رنگ دهی زعفران در قسمت بالایی و شیپوری مانند آنست. هرچه این قسمت شیپوری مانند زعفران درشت تر و پهن تر باشد، زعفران قدرت رنگ دهی بالاتری دارد. با مقایسه زعفران های مختلف خیلی راحت می توانید متوجه شوید که آیا این زعفران سوپر نگین است یا نه.

زعفران بی ریشه

زعفران سرگل

زعفران سرگل نوعی دیگر از انواع زعفران صادراتی است. این زعفران هم مانند نگین فقط شامل قسمت های قرمز رنگ زعفران است. ولی طول و اندازه آن کوتاه تر از زعفران نگین است. زعفران سرگل بیشتر برای مصارف خانگی خوب است و برای افرادی که دنبال خرده فروشی زعفران باشند، گزینه خوبی به حساب می آید. عکس زیر شاید خیلی راحت  بتواند به شما تفاوت بین انواع زعفران صادراتی را نشان دهد.

تفاوت زعفران سرگل و نگین

زعفران پوشال هم جزو دیگری از انواع زعفران صادراتی است که کمتر از بقیه زعفرانها صادر می شود. در این زعفران، ریشه کاملا حذف نشده و خودش را مثل یک دم سفید در انتهای هر شاخه زعفران نشان می دهد. البته این زعفران هم به دلیل وجود ریشه، فوق العاده معتبر است و بعد از زعفران دخترپیچ یا دسته، جزو ارزانترین زعفران ها است.

نمونه زعفران پوشال صادراتی
نمونه زعفران پوشال صادراتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping