برگه ازمایش زعفران

برگه آزمایش زعفران

همه ما سعی می کنیم تا بهترین کیفیت را خریداری کنیم. مخصوصا وقتی که صحبت از زعفران می شود، حساسیت روی کیفیت آن بالا می رود و اصلا نمی خواهیم که کیفیت بدی را تجربه کنیم. کیفیت زعفران از جمله فاکتورهایی است که باعث می شود، خریدار تصمیم بگیرد که زعفرانی را بخرد یا نه. در پستهای قبلی، درباره قدرت رنگدهی زعفران و روش تشخیص کیفیت زعفران صحبت کردیم و روشهای خیلی خوبی را معرفی کردیم که در تشخیص کیفیت زعفران، خیلی مفید است و مردم هم نسبت به آن پست، بازخورهای خوبی به ما نشان دادند. برای آنکه نسبت به کیفیت یک زعفران، صد در صد اطمینان داشته باشید، باید زعفران را در آزمایشگاه های کنترل کیفیت زعفران، آزمایش کرد. در این قسمت قصد داریم تا یک برگه ازمایش زعفران را که مربوط به زعفران یکی از کشاورزهای زرشان است، بررسی کنیم و نکات مهم آن را توضیح می دهیم.

برگه ازمایش زعفران

برگه ازمایش زعفرانی که در بالا می بینید، به درخواست یکی از مشتریهای ما که قصد صادرات زعفران به ترکیه داشت انجام شده است. و زعفرانی هم که آزمایش شده، متعلق به یکی از کشاورزهای تربت حیدریه است (مهدی کشاورز). این برگه آزمایش چند پارامتر مهم مثل قدرت رنگدهی زعفران، عطر و بوی آن، وجود یا عدم وجود مواد افزودنی، میزان رطوبت و موارد مختلفی را بررسی می کند. پارامتر های مختلفی هستند که می توان در آزمایش زعفران، آزمایش کرد. برای مثال علاوه بر این پارامترهایی که گفتیم، زعفرانی که قرار است برای صادرات به آلمان استفاده شود، باید تست وجود ارسنیک هم انجام دهد. ولی معمولا پارامترهایی که آزمایش می شوند همان پارامترهایی است که عنوان کردیم. در ادامه می گوییم که هرکدام از این پارامترها با چه عنوانی در برگه آزمایش مطرح شده است.

قدرت رنگدهی زعفران در برگه ازمایش زعفران

قدرت رنگدهی زعفران در این آزمایش را در سطر نه (حداقل کروسین بر اساس ماده خشک) می توان پیدا کرد. زیرا رنگدهی، به دلیل وجود کروسین در زعفران است. زعفرانی که قدرت رنگدهی آن بالاتر از ۲۷۰ باشد، زعفران سوپر نگین صادراتی است. اگر دقت کنید در همان سطر نهم نوشته شده که اگر قدرت رنگ دهی زعفرانی بالای ۱۴۰ باشد درجه ۴ به حساب می آید. اگر بالای ۱۵۰ باشد، درجه ۳ خواهد بود و … . در این برگه آزمایش، زعفران مهدی کشاورز، قدرت رنگدهی ۲۸۱ را ثبت کرده.

طعم زعفران

طعم زعفران در خط هفتم این برگه آزمایش (حداقل پیکروکروسین بر اساس ماده خشک) اندازه گیری شده است. که اگر زعفرانی درجه ۱ باشد باید حداقل بتواند عدد شاخص مربوط به پیکروکروسین آن ۸۵ باشد. در زعفرانی که آزمایش شده، عدد مربوط به این شاخص ۱۰۲ بوده است.

عطر زعفران

عطر زعفران در خط هشتم با عنوان “مقدار سافرانال بر اساس ماده خشک” اندازه گیری شده است. این شاخص باید عددی بین ۲۰ تا ۵۰ را نشان دهد. که زعفران ما عدد ۲۹ را از این شاخص گرفته. این پارامتر تا حد بالایی می تواند قدیمی یا جدید بودن زعفران را نشان دهد. یعنی چه؟

زعفران سالی یک بار برداشت می شود(اواخر مهر تا اوایل آذر). زعفران هرچه بیشتر زمان بگذرد، از قدرت رنگدهی اش کم می شود و به عطرش اضافه می شود. بنابراین زعفران پارسالی عطر وبوی فوق العاده ای دارد ولی قدرت رنگدهی آن کم است. از بررسی ۲ خط مربوط به قدرت رنگدهی و عطر زعفران در برگه ازمایش زعفران، می توان تشخیص داد که این زعفران پارسالی است یا امسالی

از آنجایی که زعفران ما در آزمایش قدرت رنگدهی خیلی بالایی را نشان داده پس نشان می دهد که این زعفران امسالی است. اگر قدرت رنگدهی نسبتا پایین بود و عطر دهی زعفران بالا بود، آن زعفران، زعفرانی پارسالی است.

مواد افزودنی

یکی از تقلب هایی که در زعفران انجام می دهند، اضافه کردن مواد افزودنی مثل نمک و عسل است که وزن زعفران را کاذب بالا ببرند. این تقلب زعفران را با چشیدن مزه آن هم می توان فهمید. اما آزمایش زعفران می تواند به شما ثابت کند که به زعفران موادی اضافه شده است یا نه. خط دوم این برگه ازمایش نشان می دهد که به زعفران چیزی اضافه شده است یا نه. یک درصد خیلی خیلی کوچیک که می تواند ناشی از گرد و غبار منطقه باشد، برای زعفران مجاز است ولی بیشتر از یک حدی اصلا نشانه خوبی نیست.

رنگ افزودنی به زعفران

تقلب دیگر زعفران، اضافه کردن رنگ مصنوعی و شیمیایی به زعفران است. این کار را بعضی از سودجویان انجام می دهند تا رنگدهی زعفران را بالا ببرند. اما این رنگ مصنوعی با رنگ واقعی زعفران کلا فرق دارد. یکی از مواردی که آزمایش می شود و در برگه آزمایش زعفران ما هم آورده شده، آزمایش تشخیص وجود رنگ شیمیایی در زعفران است.

خط دهم این برگه آزمایش، وجود رنگ افزودنی را بررسی کرده. هر زعفرانی که شما داشته باشید چه با کیفیت یا چه بی کیفیت، اصلا نباید حتی یک مقدار کوچک، رنگ شیمیایی به آن اضافه شده باشد.

شما می توانید مقدار کمی از زعفرانتان را در آب سرد (نه آب گرم یا ولرم) بیندازید، اگر زعفران بلافاصله شروع به رنگ دادن کرد، رنگ تقلبی و افزودنی دارد زیرا زعفران اصل چند ثانیه بعد از انداختن در آب سرد، شروع به رنگ دادن می کند نه بلافاصله!

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping