خواص زعفران برای قلب

تاثیر زعفران بر قلب

سلامتی نعمتی است که باید هر لحظه، نیاز به مراقبت دارد. قلب ما یکی از مهم ترین عضوهای بدن است که سالم بودنش، ضامن سلامتی است. اصول مختلفی را باید رعایت کرد تا بدن سالم تری داشته باشیم. یکی از این اصول توجه کردن به آن چیزی است که مصرف می کنیم. بعضی از چیزهایی که استفاده می کنیم برای سلامتی اصلا خوب نیستند و بعضی های دیگر ضامن سلامتی هستند و حتی شاید حکم دارو را داشته باشند! احتمالا با این قضیه مواجه شده ایم که یک داروی گیاهی (به طور کلی غیر شیمیایی) تاثیر بیشتری از داروی شیمیایی داشته است. زعفران هم یکی از همین داروهاست. معمولا زعفران را فقط برای رنگ و بوی بهترغذا مصرف می کنند و در مورد خواص زعفران برای قلب و دیگر کمک هایی که زعفران می تواند به سلامتی بکند، اطلاعات کمی وجود دارد. در قسمت خواص زعفران، درباره فواید کلی زعفران مفصل صحبت کرده ایم. ولی در این قسمت می خواهیم تا درباره تاثیر زعفران بر قلب با شما صحبت کنیم.

بیماری های قلبی و عروقی

بیماری های قلبی و عروقی از جمله مهم ترین مریضی های رایج در همه کشورها هستند. متاسفانه سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر در دنیا، جان خودشان را به دلایل مشکلات قلبی و عروقی و در صدر آنها سکته قلبی و مغزی از دست می دهند. اگر فرض کنیم که خواندن این نوشته ما مثلا ۳ دقیقه زمان می برد، در طول زمانی که شما دارید این نوشته را می خوانید، ۱۰۰ نفر به دلیل سکته قلبی و مغزی دیگر بین ما نیستند و این اصلا چیز خوبی نیست. 

سکته قلبی علتهای مختلفی دارد که همه ما کم و بیش با آنها اشنا هستیم. و همانطور که می دانید یکی از علت های اصلی سکته قلبی، رژیم غذایی نامناسب است.  بنابراین برای اینکه قلب سالمتری داشته باشیم، باید به آن چیزی که می خوریم اهمیت بیشتری دهیم و اجازه ندهیم که هر چیزی وارد بدن ما شود.

خواص زعفران برای قلب

مواد غذایی زیادی می توانند به قلب کمک کنند که یکی از آنها، زعفران است. زعفران یکی از با ارزش ترین ادویه ها است که خواص مختلفی دارد و اخیرا هم خاصیت ضد سرطان بودن ان کشف شده است. زعفران برای بعضی از مشکلات و دردها مثل معجزه عمل می کند که ما در قسمتهای مختلف سایت زرشان درباره آنها صحبت کردیم. نوشته هایی مثل کاهش وزن و لاغری با زعفران و یا طریقه مصرف زعفران برای تقویت مو و موارد دیگر، درباره  مزیت های زعفران صحبت می کنند.  امروز درباره تاثیر زعفران بر قلب صحبت می کنیم و توضیح می دهیم که زعفران چگونه می تواند باعث سلامتی بیشتر قلب شما بشود. 

تاثیر زعفران بر قلب

تحقیقی درباره خواص زعفران بر قلب بر روی حیوان ها انجام شد. دانشمندان دیدند که زعفران توانسته بود کلسترول خون حیوانات را به حد بالایی کم کند (در بعضی از حیوان ها میزان کلسترول، تقریبا نصف شده بود!!). واقعیت اینست که زعفران نه تنها می تواند عملکرد قلب و دیگر اعضای بدن را تقویت کند بلکه حتی می تواند علائم مشکلات قلبی را کم کند و درمان فرد درگیر با مریضی را، برایش راحتتر کند.

تاثیر زعفران بر قلب
تاثیر زعفران بر قلب

تاثیر زعفران بر قلب چگونه اتفاق می افتد

هر ماده غذایی، درون خود ترکیباتی دارد که از سلول ها محافظت می کند، به این ترکیب ها ‘انتی اکسیدان‘ می گویند. زعفران پر از انتی اکسیدانهای مختلف است. تمام مزیتهای زعفران به دلیل وجود همین انتی اکسیدانهای زیاد و مفید درونش است. آنتی اکسیدانهای زعفران باعث بهبود سیستم گردش خون می شوند و زمانی که سیستم گردش خون بهتر کار کند، آن موقع قلب بهتر عمل می کند و تقویت می شود.

تاثیر دیگر زعفران بر قلب آنست که زعفران باعث رسیدن بهتر دارو به قلب می شود. به همین دلیل است که برخی از پزشکان می گویند که ‘داروی بیمار قلبی را همراه با اب زعفران بدهید و در رژیم غذایی آنها از زعفران استفاده کنید’ مقدار زعفرانی که استفاده می شود نیاز نیست زیاد باشد، همینقدر که غذا، طعم و رنگ زعفران را به خود بگیرد کافی است. ولی حتما قبل از استفاده زعفران دقت کنید که زعفران اصل باشد و رنگ افزودنی و تقلبی نداشته باشد. (ما در قسمت’ روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی‘، کامل توضیح داده ایم که چگونه می توان زعفران اصل را از تقلبی تشخیص داد) چون زعفران تقلبی و زعفرانی که رنگ صنعتی داشته باشد، بیشتر از اینکه شما را سالم تر کند، مریض می کند.

کدام انتی اکسیدان زعفران باعث تاثیر زعفران بر قلب می شود؟

“کروسین”.  کروسین آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش کلسترول خون می شود و با دفع پلاکت های چربی در خون، باعث می شود تا جریان خون در رگها به صورت عادی و نرمال جریان داشته باشد. در نتیجه احتمال بسته شدن رگ های قلب و سکته قلبی پایین می آید. 

برای تاثیر کامل زعفران برقلب، چه مقدار زعفران لازم است؟

همانطور که گفتیم، زعفران از چند روش بر قلب اثر می گذارد. طبق تحقیق معتبری که در رابطه با تاثیر زعفران بر قلب انجام شده است، باید روزی ۲۵ میلی گرم زعفران مصرف شود تا زعفران بتواند اثر خودش را به طور کامل بر سلامتی قلب  بگذارد. ۲۵ میلی گرم زعفران تقریبا برابر با وزن ۲ تا ۳شاخه متوسط زعفران است. 

چایی زعفران چگونه درست می شود

روش های مصرف زعفران

۱- در ساده ترین حالت می توانید این ۲شاخه زعفران را خالی بخورید

۲- همینکه غذای روزانه شما طعم و عطر زعفران را به خود بگیرد کافی است و باعث می شود که تمام خواص زعفران به قلب برسد

۳-  می توانید چایی زعفران درست کنید و آن را مصرف کنید (در قسمت ‘چایی زعفران چگونه درست می شود‘ می توانید روش درست کردن آن را مرور کنید)

۴- می توانید دم کرده زعفران درست کنید. برای این کار اول زعفران را پودر کنید و بعد آن را توی یک لیوان آب جوش بریزید. در ادامه اجازه بدهید تا ۱۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم و ملایم دم بکشد. حالا دیگر می توانید آن را میل کنید. اگر دوست داشتید می توانید از مقدار کمی عسل یا نبات هم استفاده کنید. فقط دقت کنید که عسل را اصلا نباید موقعی که نوشیدنی شما داغ است به آن اضافه کنید، چون که عسل در دمای بالا از خودش سم تولید می کند. پس باید اول اجازه بدهید تا دمای آن پایین اید بعدش به آن عسل را اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping